Het belang van goed onderhoud!

Ries van Dijk richtte in 1986 Ski en Snowboardservice “Klein Oostenrijk” op. Naast zijn specialisatie in onderhoud en de verkoop van skimateriaal is er sinds vijf jaar bij “Klein Oostenrijk ook een indoor ski en snowboardschool bijgekomen. Tegenwoordig behoort hij tot de absolute ski/snowboard en onderhoudsspecialisten van Nederland.

ski en snowboard onderhoud Klein Oostenrijk

De zomerstop 
Als je goed voor je materiaal wilt zorgen, dan berg je het ook ’s zomers zorgvuldig op. Staand of los van elkaar hangend met de binding naar beneden. Voorzie je ski’s of board van een waxlaagje, zodat ze niet kunnen uitdrogen. Let erop dat de temperatuur in de berging enigszins constant is en dat je materiaal niet in direct zonlicht staat. Natuurlijk is het ook van belang dat de plek droog is, het laatste dat je wilt is verroeste kanten op de eerste dag van je langverwachte wintersportvakantie. 

Wie het meest uit zijn ski’s én zijn vakantie wil halen, geeft zijn materiaal regelmatig een onderhoudsbeurt. Met zorgvuldig geslepen kanten, een glad, goed gewaxt belag en een beetje liefde gaat je materiaal niet alleen langer mee, het skiën en boarden gaat ook makkelijker.

Het gebeurt zo vaak. Ski’s worden na een lange zomer uit de berging gehaald en direct in de dakkoffer gelegd. Echt soepel gaat het skiën vervolgens niet. Pas na een paar dagen bedenk je dat je je ski’s zou moeten laten waxen. En dán gaat er een wereld voor je open. Zonde van die eerste paar dagen denk je achteraf. Een onderhoudsbeurt kun je zelf doen, of beter nog: láten doen door een gespecialiseerde winkel. Want als je niet goed weet wat je doet, dan maak je het eerder slechter dan beter. 

Het belang van onderhoud 
Hoewel je materiaal er op het oog nog goed uit kan zien, is het toch belangrijk om je ski’s goed te laten onderhouden. Goed geprepareerde ski’s en boards hebben minder weerstand in de sneeuw en zijn daardoor makkelijker te draaien en slippen of rutschen. Bovendien glijdt het materiaal beter als het goed onderhouden is. En dat is niet alleen van belang als je graag het gas erop houdt; een gladde, goed draaiende ski geeft ook minder kans op blessures. Ook goed getunede staalkanten zijn belangrijk voor je veiligheid en comfort. Zo geven scherpe kanten bijvoorbeeld meer grip en zekerheid op harde, ijzige pistes. Daarnaast wordt de levensduur van je materiaal verlengd als het goed onderhouden wordt. 

De grote beurt 
Maar hoe bepaal je nu of je ski’s aan een onderhoudsbeurt toe zijn? Dat is zelf vaak lastig te bepalen, want vaak voel je pas ná de beurt dat het broodnodig was. Wel kun je het meestal goed voelen wanneer er bramen op de staalkanten zitten of wanneer je belag, de onderkant van je ski, beschadigd is. Je merkt dan dat je blijft haken tijdens het skiën, je ski’s onstabiel aanvoelen of grip verliezen op harde sneeuw. Ook zul je het duidelijk voelen wanneer je belag te lang niet gewaxt is en door uitdroging oxideert. Dan blijf je letterlijk aan de sneeuw plakken en is het hoog tijd voor de grote beurt. Een onderhoudsbeurt bestaat normaal gesproken uit een aantal punten. Ten eerste wordt het belag gereinigd van viezigheid en oude waxresten, en worden de kanten voorgeslepen. Mocht je met je belag een steen geraakt hebben, dan wordt de beschadiging vervolgens opgevuld en goed afgevlakt. Daarna wordt, afhankelijk van je skikunnen en de weersomstandigheden een structuur in je belag geslepen. Nu is het tijd voor de tuning, hierdoor krijgt de ski optimaal grip en draaivermogen. Tenslotte wordt de ski van een nieuwe laag wax voorzien en wordt de binding opnieuw afgesteld. Als je verstandig bent dan laat je je ski’s tenminste ná elke vakantie checken door een specialist. Dan weet je zeker dat je materiaal klaar is voor actie als je op vakantie gaat en voorkom je dat je belag uitdroogt terwijl het in de berging staat. Afhankelijk van de sneeuwomstandigheden kun je je materiaal tijdens de week nog één of meerdere keren laten waxen en/of slijpen. 

Gloednieuw, toch onderhouden 
Het raadzaam om ook nieuwe ski’s voor het eerste gebruik een onderhoudsbeurtje te geven. Ook moeten nieuwe altijd afgesteld en gewaxt worden. De fabriekswax waarmee nieuw materiaal is geprepareerd, is vaak na een paar dagen al verdwenen en bovendien niet op de sneeuwomstandigheden aangepast. Hoe vaker een ski gewaxt is, des te beter glijdt de ski en des te langer houdt de nieuwe waxlaag. Daar moet je dus vooral niet op besparen. 

Zelf doen 
Ben je niet te beroerd om zelf de handen uit de mouwen te steken? Dan kun je je materiaal ook zelf bijhouden. Een nieuwe waxlaag kun je aanbrengen met een speciaal waxijzer en je kunt je kanten bijwerken met een speciale vijl. Zorg er echter wel voor dat je weet wat je doet, want je wilt je belag en staalkanten natuurlijk niet beschadigen. Het vlakken van je belag en het aanbrengen van een nieuwe structuur in je belag kun je niet zelf doen, daarvoor moet je bij een specialist zijn. Voor tuning van je kanten moet je naar de specialist, Klein Oostenrijk. Ook het afstellen dient bij een specialist op een geijkte machine te gebeuren. 

Een steen, wat nu? 
Zul je net zien. Ski’s perfect onderhouden en dan ligt er ineens een steen in de weg: rrráts! Vaak klinkt het erger dan het is. In zo’n geval kun je een kleine beschadiging aan je staalkant snel wegwerken met een wetsteentje of diamantvijltje die je eenvoudig met je meedraagt in je jaszak of rugtas. Is er meer aan de hand en heb je veel schade aan je belag, dan kan het worden opgevuld of – in extremere gevallen – kan er een nieuw stuk belag in worden gestanst. Ook is het mogelijk om de ski onder druk te repareren. Klein Oostenrijk als Erkend Wintersportspecialist kan beoordelen of je materiaal nog te repareren is en mocht het niet meer te redden zijn, dan kan zij het taxeren voor de verzekering. 

De zomerstop 
Als je goed voor je materiaal wilt zorgen, dan berg je het ook ’s zomers zorgvuldig op. Staand of los van elkaar hangend met de binding naar beneden. Voorzie je ski’s of board van een waxlaagje, zodat ze niet kunnen uitdrogen. Let erop dat de temperatuur in de berging enigszins constant is en dat je materiaal niet in direct zonlicht staat. Natuurlijk is het ook van belang dat de plek droog is, het laatste dat je wilt is verroeste kanten op de eerste dag van je langverwachte wintersportvakantie.